torsdag 28 februari 2013

Torsdag!

Hej hopp! Den sista Februari blev en fin dag, hoppas att Mars månad blir lika solig och fin. För mig innebär Marsmånad att jag börjar att jobba mer igen. Så småning om kommer träningshästarna indroppandes, lektionerna kommer igång. Jag får sätta igång med riktig träning av hästarna. Under Januari och februari brukar jag mest träna kondition och lägga muskler på hästarna. Trav och galopp. Töltar gör jag förstås men kräver ingen högre samling. Jag vill att hästarna ska vara fint grundridna nu, så det är bara trycka fram showen i april. Till vardax när jag rider tränar jag inte aktion. Jag fokuserar på takt och tempo och form. Jag fokuserar på bärighet och lösgjordhet. När dessa faktorer stämmer överens kommer styrka i bakbenen med och hästen orkar trycka upp framdelen mer. Jag vill inte nöta i onödan på hästarna. Fokus för i år är att jag ska bli duktigare på att rida lite längre svängar. Jag tycker att 4-6km åt gången räcker. Men någon gång i bland tycker hästarna att det är kul att träna lite långjobb. Nej nej ingen termos med i packning, det är inte min grej riktigt. Fika kan vi göra när vi kommer hem, eller så får jag gästa någon på vägen som har stall och kaffe till oss. Kram så länge! Jag körde en liten anorlunda lektion i dag med en tjej, balans. Nyttigt och jättekul att se hur det påverkade hästen när hon hittade sin rätta balans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons