lördag 2 februari 2013

Lördag !

Hej hopp! God kväll, nu sitter jag och väntar på melodifestivalen att ska börja. Tänkte passa på att skriva lite om något som angår oss alla ryttare. Någon gång i bland får alla hästar någon hälta eller ryggproblem så de har blivit stående en tid och behöver sättas igång. Ett ämne som är väldigt stort. Men om jag skriver lite om det varje dag kommer vi kanske igenom det. Eller inte, det finns alltid nya rön och råd, tur är väl att forskningen går framåt. Men lite grund i allmänhet vid olika skador är; Att använda sig av markarbete: Att träna uppsuttet: I bägge fallen ska man fokusera på det ideala rörelsemönstret. Hästen ska ha aktiva bakben, rörlig rygg och sträva efter att gå i låg och rund form. Att dubbeltömma hästen är en bra början, tänk på att lägg yttertömmen runt bakdelen för aktiva bakben. Tömma hästen 10 min i varje varv, arbeta inte hästen mer än 30 minuter åt gången. Hästen måste gå fram för att inte sega ner på bogarna, använd pisk för mer och naturligare energi(det behövs oftast bara att du har pisk i handen så blir hästen mer allert) När man använder pisk är det bättre att lägga på spö 1 gång och mena det än att smådutta hela tiden, då lär sig hästen att gå emot spö istället för att det blir en framåtdrivande hjälp. Vid uppsutten träning och igångsättning är det ännu viktigare än vanligt att hästen blir fint balanserad och att bärigheter i gången kommer bakifrån och i rätt tempo för just den hästen.(Balansen får absolut inte någonsin komma fram från handen, bettet). Man rider hästen med stadig hand och är noga med att svara med eftergift så fort man känner att hästen kommer in i bärighet. Hästen ska komma fram med bra påskjut utan att falla på bogen.(Harmoni mellan ryttarens hjälper) Titta igenom utrustningen så sadel och övrig utrustning passar för ändamålet. Låter det svårt, ja det är svårt att rida. Ett råd jag ofta ger till mina elever är att lämna hästen till mig någon vecka så jag får börja rehabeliteringen innan jag visar eleven hur hon/han kan gå vidare. Ibland kan det behövas lite längre träning innan ägaren kan ta över själv. Vi som jobbar med det här dagligen och tränar många häster, har stor erfarenhet av olika häster, och för att lyckas är mitt råd att ibland låta en tränare rida er häst. Trevlig lördagkväll.kram så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons