tisdag 5 februari 2013

Tisdag!

Hej hopp! Det slog mig i dag att jag har skrivit hur jag tänker när jag sätter igång häster med olika problem, och det är likaså vad man oftast rekomenderar. Men vad jag nog glömde att skriva i min iver är att om du inte har så mycket erfarenhet av skador eller hälter så du vet att det är rätt diagnos du ställt och att din häst faktiskt inte har ont ska man alltid kontakta en duktig hästvetrinär. Ofta vid skador kan både medicinering och röntgen vara behövligt. För vi människor har inte röntgen syn, även om vissa människor som åker runt i stallen och behandlar hästar påstår att både det är kommande skador på gång oj vad dom kan sia bra, eller att något är kroniskt, man kan inte veta det utan att ha haft hästen på utredning. När jag tar åt mig något fall av skadad häst vill jag ha ett vetrinärutlåtande så jag vet vad jag har att förlita mig på när jag börjar min rehabelitering. Mitt jobb är inte att bota, det är medicinska avdelningens. Mitt jobb är att träna upp hästen igen efter att skadan är läkt eller på väg att läkas. Jag har en bra vetrinär som jag anlitar här på gården, jag har en kiropraktor(Sverker Andersson) som jag tycker är mycket duktig på vad han gör och är bra med hästarna,och så är han en sympatisk människa. Jag har en riktigt noga och duktig hovslagare, min man Kenneth. Man behöver ha människor runt sig som man litar på och känner förtroende för. Jag skulle skriva om bakbenshälta och igångsättning i dag, men det fick bli detta iställer. Och jag cyklar med hästar som ska sättas igång efter hälta bak, och det känns som lite överkurs i dag att plock fram cykeln så jag återkommer hur jag tänker om cykling med häst(jättekul är det). Kram så länge, jag går väl ut och skottar en gång till;((

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons