lördag 16 februari 2013

Lördag!

Hej hopp! Nu är hela gården snöröjd, plogat fram till rundvolten och hela paddoken är jättetorr och fin, vi ser nästan gruset överallt. Så det blir väl som vanligt vi vaknar upp till nysnö i morgonbitti och gubben får nöta traktor många timmar igen. Det tar längre tid än man tror att röja snö. Men vi fick lite vår känslor i dag, det droppade fint från taken och mössan fick vara inne och jag känna luften i håret. Sådant gillas. Hästarna fick vila i dag, det känndes lite trötta och hade det skönt i hagarna.(Utom Mosi, han vill arbeta lite varje dag) Hästarna har gått nästan hela veckan i snö, så även om vi ville rida hade det inte varit ok, utan jag tittar på statusen på mina hästar varje dag och bedömmer utifrån det vad dagens jobb ska bli, markarbete, longering, dubbeltömmar eller ridning. Och om jag väljer ridning så känner jag av hästen efter uppsitt hur den känns, testar av de 3 s:en. Starta, stanna, svänga. Sen bestämmer jag mig för om det blir paddok eller uteritt. Om hästen behöver gå på runda spår eller raka spår. Den hästen som får arbeta någonting varje dag är Mosi(hingsten). Han blir trevligare att ha att göra med då. Även om arbetet inte är så allvarligt varje dag. Som i dag fick han springa fritt i rundvolten i 25 minuter. Det räcker, men är guld värt. Han behöver mig på ett annat sätt än flockhästarna, de har ju mer stimulans än hingsten som går själv i hagen. Nu blir det melodifestivalen potatisgratängen och skinksteken står i ugnen, smarrigt, och naturligtvis lite rött till! i dag får det bli en Valpolicella Superiore. Ett stort ganska runt vin med russinsmak, kan kännas lite smakrikt för skinkstek. Men jag gillar den kombon! Hundarna får skinkstek preparerade ben! Trevlig lördagskväll kram så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons