onsdag 27 februari 2013

Onsdag!

Hej hopp! Takdropp och sol, kan inte bli bättre. Jag fick ut hästarna runt halv 8. Det var så härligt att se de äta frukost i solskenet. Efter min frukost tog jag tag i dagens sysslor med öppna stalldörrar och ganska mycket energi. Men vänta här, en av hästarna såg inte riktigt pigg ut. Jag tog in honom och konstaterade att det var lite magknip som spökade. Jag började att longera lite i skritt i låg pulssnö. Han har alltid varit känslig om man gör något med fodret. Och för 2 dagar sen har jag börjat ge lite b-vitamin och andra vitamintillskott och så har han fått lite mer kraftfoder. Jag tyckte att jag var försiktig och blandade ner maten i betforsoppan som han alltid äter. Men som ett brev på posten känner han av det. Efter longeringen när han hade gjort en rejäl hög och några pruttar var han vid bättre vigör, så på med täcke för att vara varm och ut i hagen igen. Vid insläpp kändes han ganska ok, men för säkerhets skull gick jag en sväng med honom. Nu står han lugn i boxen och tarmljudet är bra. Så jag tar och går en sväng med honom innan kvällsmaten igen. Sen var det dax för nästa,suck. Ida kom runt 15,00 och vi skulle äntligen få ihop det så vi skulle rida tillsammans, glada i hågen tog vi in hästarna som skulle ridas. Allt var frid och fröjd när Ida ropade Lotta titta vad min häst har gjort, just ja läppen var trasig. Nu är vi ganska vana att Teir har lite skavanker här och där, han är en lekfull krabat i hagen och Hrimnir brukar vara objektet han vill leka med, men hur är det man säger, gå ej på berg när det finns småsten, och Hrimnir är både stor och stark. Men i dag ville nog Hrimnir stå och njuta i solen så lillkillen hade fått en rejäl fläskläpp och en flik som var lös. Tur o oturen behöver det inte sys, det var inte så djupt. Men någon ridtur tillsammans blev det inte. Jag longerade även Mosi och granne till rundvolten stog några ston och hejade på Till Mosis förtjusning. Pälsfällningen är igång på riktigt till och med Tobini fäller rejält. Fagra ska vi inte prata om bara man nuddar henne blir man vit. Nu ska nog jag ta tag i vårat sovrums golv, det är ju onte bara hästar som fäller, jag har ju 2 hundar oxå, och var sover dom. Jo i sängen så klart! Kram så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons