söndag 3 februari 2013

Söndag!

Hej hopp! Mitt liv ser lite annorlunda ut för tillfället. Jag tillbringar mer tid hos föräldrarna, de klarar inte sig själva just nu, mammas ben är som sagt av, men hon börjar att bli enriktig fena i rullstolen, så när 8 veckor har gått utan att hon får belasta benet ka hon nog vara med i rulle race. Pappa som är till åren har även han fått influensan och är inte på benen han heller. Så när vi var små tog de han om oss på bästa sätt, och nu en liten stund får vi bjuda tillbaka. Det är tur att man har varann. För att återknyta till gårdagens inlägg tänkte jag ta upp hälta i knäled i dag; När man börjar att rida hästar som varit sjuka fram ,bör man arbeta med bakdelen och låta hästarna spåra i, gärna på raka spår till att början med. Böjda spår ska man vara försiktig med. Se till att hästen har en bra framåtbjudning, och skritt är oftast att föredra. Men om hästen är lite lat och inte bjuder fram i skritt kan man med fördel använda sig av trav(gärna nersutten)det är lite lättare att rama in hästen då. Islandshästen kan med fördel arbetas i medeltempo tölt, arbeta med halvhalterna och se till att rakrikta, Stadigt tag i tygeln, så hästen inte springer ifrån framåtdrivningen, då blir bakbenen raka och hästen delar på sig och dimper ner och blir tung på framdelen, och det ska man ju undvika. Man kan med fördel köra lite intervaller så man inte ligger och nöter på hästen länge i onödan i samma gångart eller hastighet. Cavaletti är toppen att arbeta med, eller utnyttja snön att pulsa i då får ni fart på bakbensaktionen. Är hästen inte halt längre och svarar fint på hjälperna är galoppen alltid en bra gångart att läka i, men samma gäller där. Se till att anpassa tempo så hästen galopperar bärigt och inte går fram för fort då hästen springer från bakdelen, tappar/låser ryggen och hästen inte blir rund utan går för högt fram och sådeles blir bog tung. Oj vad mycket det finns att skriva. Ja allt som sagt man vill informera om går inte att skriva i ett inlägg, det här är i alla fall en liten riktlinje hur en frambens hälta sätts igång, det finns flera sätt men det här arbetar jag efter, och säkert många med mig. Nu ska jag gå och njuta av mina häster och rida lite, trevlig Söndag,kram så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons