tisdag 19 februari 2013

Tisdag !

Hej hopp! Jag blir glad och samtidigt lite bestört när jag läster att islandshäst världen har börjat ridit för de så kallade storhäst instruktörer för en bättre ridning, man har börjat prata om vikten av sitsen. Jag läste ett inlägg citat. Om din ridlärare inte brukar prata med dig om din sits, be om det på nästa lektion:. Helt riktigt. Jag tycker att det är toppen att prata god ridning. Det är mer en regel än ett undantag att man nu mer i islandshäst världen pratar om markarbete, tömkörning. Tölt in harmoni är bara ett bevis på detta. Att en kille som Julio Borba blivit så populär bland islandsryttare är så fantastiskt. Att vår lilla grupp som håller på att växa jättemycket, har tagit åt sig av riktigt duktiga ryttare. För oss som vuxit upp i sverige och ridit på ridskolor och även tränat privat är inte den här ridkonsten unik. man får skänka ett stort tack till ridskolorna som har gjort och gör så mycket för framförallt barn och ungdomsridningen.(För en massa år sen var det en kvinna som sa, ska ni rida för Liselott, hon är ju dressyr människa, jag tog det som en komplimang, men så var det nog inte menat.ha ha.) Jag har under många timmar blivit longerad av mina lärare, jag har under många timmar lärt mig skolorna, jag har även under många timmar markarbetat. Jag har mockaträtt, ryktat rätt, fodrat rätt, jodå för de damerna som lärde oss tjejer dög det inte att göra bara, utan man skulle göra på deras vis. Att slanta morötter var helt fel, man ska skära moroten i avlånga kuber, en slantad morot fastnar lätt i svaljet. Tack Solveig Zetterberg, Britt-Marie Ling, Marianne på strömsholm som jag tyvärr glömt efternamnet på och Ulla Håkansson som jag har haft förmånen att tagit klass för vid några tillfällen. Och många fler ingen glömd alla har gett mig så mycket! Vilken värdefull kunskaps bank ni har. Jag kommer aldrig att glömma första riktiga lektionen på en islandshäst, oj vad konstigt och ganska främmande det var för en sån som mig, det var runt -85 I dag är islandshäst ridning min vardag, jag har tränat och ridit så sjukt många hästar att jag på riktigt börja förstå hur gammal jag är, hi hi.( men inte känner mig som.) Jag har även hunnit rida många kurser , lektioner för väldigt fina islandshäst instruktörer som Einar Öder, Atli Gudmundsson, Erik Andersen, Peter Häggberg. Alla har varit suveränt proffsiga på sitt gebit och jag är helt övertygad att en blandning av den islänska läran, dressyr och akademiskt ridkonst är en mix som passar vår fina bästa häftigaste hästras. Att följa med på turridning och sitta på islandshästen är något som de flesta kan göra. Men att RIDA islandshäst på ett samlat och bärigt vis med rena gångarter är en balansakt som kräver väldigt duktiga ryttare och vältränade hästar. Att jag driver mitt stall som jag gör har med dessa tanter att göra för så är jag lärd. Dom är mina stora idoler! Nu ska jag gå ner och njuta av mina hästar! kram så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons