måndag 11 mars 2013

Måndag!

Hej hopp! Burr, vad det är kallt i dag. Det går åt en hel vintermundering, mössa och vantar bara man sticker ut näsan. Det är endå skönt när solen går upp, man känner att den värmer gott! Jag sitter och morgonfikar efter utsläpp och fodring, jag känner mig en aningen trög i dag. Jag har ingen som helst lust att göra något ute. Jag väntar på en ny sändning hösilage som kommer här vid lunch. Jag skulle behöva ta tag i mina träns, jag har ett Myler bett som är framåtport på och ledat i 5 delar. Ett bett som är skarpt men i rätta händer och på utbildade hästar ett riktigt bra hjälpmedel för finare ridning. Eftersom jag gillar det bettet blir det att jag rider mina på det bettet, och jag håller på att ställer det fram och tillbaka, det är bara nosgrimmorna som jag har till varje som är deras egna. Jag har även ett Bomber bett som är 2 delat med D-ring. Ett helt suveräntbett för de hästar som har lite svårt att suga tag i bettet och sen vila där. Jag provade det för första gången på en häst som hade svårt att ta vänster tygel, och jag tycker att det blev ett bra resultat snabbare än på vanliga 3 ledade bett. När jag skriver att hästen ska vila i bettet, stämmer det. Men för att hitta det behöver man drivning fram mot bettet, så det är inte så att man bara ska ta tag i det. Hästen ska söka sig fram och ner på rätt sätt. Igår när jag tittade på mina ridbyxor fick jag se att ena benet var lite med boss på längst ner, betyder det att jag är tvungen att stötta upp de hästarna jag red i går mer på vänster sida?. Ja så är det nog, jag red 2 hästar som bägge är starkare i högern så jag behövde nog använda vänster sida för en rakare ridning , ett bra knep kanske, sätta på sig nytvättade ridbyxor sen ut och rakrikta. Hm, tål att tänkas på! Nu är morgon kaffet slut så nu får jag sätta igång vare sig jag vill eller inte, trevlig måndag alla kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons