måndag 4 mars 2013

Måndag!

Hej hopp! Vad ska man säga, men jag tror på riktigt att våren är på väg!!!! Utanför fönstret finns det spillkråkor, hackspettar, blåmesar, gråsparvar, taljoxar och många fler. Under vintern har de varit framme i mina träd för att äta (jag matar fåglarna där). Men sen några dagar äter dom, och sen sitter de kvar i trädet för att sola. De är så fina att se på. Jag sitter och funderar vad den här våren och sommaren kommer att bjuda på. Jag hoppas att det blir många kurser med inspererande elever. Jag hoppas att jag får många timmar på hästryggen, både på träningshästar och mina egna. Jag hoppas att jag och hundarna ska busa riktigt mycket. Jag hoppas att jag ska få många fina ljumna sommarkvällar i släkt och goda vänners sällskap. Jag hoppas att jag ska få vara lite ledig(fel).Jag ska vara lite ledig! I dag har jag jobbat med min hingst! Hingstar är något speciellt med. Hållningen, sättet dom rör sig på. Deras vaktinstingt, ja hela deras lynne gör att man blir glad av dom. Men man ska oxå veta hur fin och lydig hingsten än är, att det är en riktig kille, 99 gånger av 100 bryr sig inte min kille om att det finns ston i närheten, han är så van. Men man ska alltid ha huvudet med sig när man hanterar honom. För det händer att den 100 gången är just den gången och då är han ingen lek. Han blir aldrig dum med mig men så satans stark han kan bli, och då gäller det att det är jag som är den kloka av oss. För styrkemässig har jag inte en sportslig(även om jag vill tro det ibland,hi) När jag sitter upp på honom känner jag nästan direkt om det är en bad day! Han har en förmåga att bli stel i hela kroppen och det är som han säger, du matte i dag kan du hänga på om du vill men det är jag som bestämmer. Kontakten mellan honom och mig är 0. När han säger dessa ord till mig måste jag börja jobba på riktigt. Jag börjar alltid med lite övningar från marken för att mjuka upp lynnet hos honom. Han är ingen känslig kille utan jag kan prata allvar med honom. Men jag måste vara konsekvent och bestämd, inte på någotvis hålla på att mässa runt med honom då förvärras det bara. Kom ihåg att om du är trovärdig som ledare följer hästarna dig, om du vaklar i ditt ledarskap och ändrar regler varje gång så kan hästen inte följa dig och respektera dig, utan han/ hon börjar att ta över. Om Mosi har en bra dag som oftast är han otroligt snäll, lätt för att följa, tycker att det är kul att arbeta, lite bakskygg men annars jätte trygg. Han är på god väg att bli en riktig geidinger!!. Han har fin bakbens aktion, har otroligt lätt för samling, men svårt för att hitta dragläget utan att bli för ivrig. Han börjar så fint att gå in i samling trampar på fint med bakbenen, när jag sen låter honom komma fram lite i fart är det som han jobbar på ackord. Frambenen vevar han blir stark i hals och nacke, så vi jobbar nästan alltid på böjda spår då han inte klarar av att gå imot mina hjälper på samma sätt. men som sagt vi jobbar på, och de veckor som jag rider mellen 5-6 dagar i lagom långa pass ca 35-40 min. Får jag resultat. Om jag slarvar och rider för lite är han inte lika kul. men som man tränar så får man tävla skriver Magnus Skularson i sin bok. Och visst stämmer det. Om man rider för lite kan man aldrig få njuta av en riktigt fin häst med hög ridbarhet. Jag hör till dom som tror att man måste minst träna 5 ggr i veckan, och vissa veckor kan man låta hästen vila men då ska det vara planerad vila. Under en tid har jag inte ridit så mycket själv, det har mest blivit underhållande markarbete(bättre än inget)Förkylningar, ridsår och förälder med brutetben har sackat mig i min träning. Så är ju livet i bland. Men jag skulle inte för en sekund klandra mina hästar för att de inte presterade på topp ,det är ju bara mitt eget fel. Kram så länge1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons