fredag 23 april 2010

Hej hopp!

Jag trodde aldrig att jag skulle bli beroende av min dator, jag som har tyckt att den är ett nödvändigt ont. Men nu i två dagar som den inte fungerat har det känns tomt.

Clinicen är i morgon, jag ska rida igenom de hästar som jag ska ha i morgon. Hanna och Ida var här i går och putsade på hästarna, sopade och plockade undan lite i stallet. Även om jag alltid har stallet fint och hästarna någotsånär borstade, är det alltid kul att feja det där lilla extra till en kurs eller clinic. Tack tjejer för hjälpen den här veckan.

Vad äter vi på lördag?

Till förätt steker jag gröna färska sparrisar. Pikorino ost hyvlar jag med osthyvel och lägger på en plåt, sätter in i ugnen i ca 5 min 220 gr så den bara blir lite rostad.

Lägger upp på tallrik med lite god olja på toppen, man kan rosta lite pinjenötter och strö över om man vill.

Till varmrätt, kokar jag färska tortellini, en med köttfärs i och en med ricotta spenat.

Den med spenat häller jag lite ostsås i och rör om.(keldas ostsås är toppen till)krydda med fäska örter.

Den med köttfärs lägger jag i en ugnsfast forn och slår över krossade tomater som jag smakar upp med salt och peppar, basilica och olja krossad vitlök. På toppen smular jag över ganska mycket mossarella ost, in i ugnen tills osten är smält. Servera med en stor härlig sallad till.

Till dessert tar vi fram små glas, först häller jag ner lite flytande honung lägger i lite grekisk yougert toppar ned hallonsylt och jordnötter. Vill man inte ha yougerten kan man byta den mot någon glass.

Smaklig spis.

Veckans ridtipps.

Kom och besök vår clinic i morgon, det finns inget bättre än att bli inspererad av andra hästmänniskor.

Men om ni inte har möjlighet till att komma så kan man denna vecka tänka lite på att allt markarbete lönar sig.

Ett ridpass består i tre faser tycker jag, uppvärmning, inlärning eller träning, avslappning.

Om man då lägger 10-15 min på att longera hästen eller arbeta med olika andra markarbeten innan uppsittet har man på ett trevligt sätt lösgjort hästen, då kommer man till bättre ridning och kan börja att utbilda eller träna hästen direkt efter uppsitt. Avslappning kan man faktiskt gå av och gå med hästen, så vi ryttare också blir lite alerta.
Om hästen inte har blivit mjuk i båda sidorna och svarar lätt för dina hjälper, tänk på att inte gå vidare till nästa nivå utan bli kvar i uppvärmning lösgörande fasen. Sitthjälperna är konstanta medans skänklar och tygelhjälper är sekundanta. Lycka till och kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons