fredag 19 mars 2010

Hej hopp!
Jag har lovat att varje fredag skriva ett ridtips och ett mattips Jag tänker att det är påsk nästa vecka och att man inte vill stå vid spisen så mycket denna helg utan att vi kör för och varmrätt med dessert påsk inspererat till nästa fredag.
Och till i morgon kväll gör vi en snabb wok.
Kyckling eller ytterfile tycker jag är bra kött att använda.
Sockerärter, gullök, vitlök, bambuskott, mimimajs och kokosmjölk behövs.
Strimla köttet, woka köttet med alla ingredienser utom sockerärter som bara rörs i innan servering annars mister de sin krispighet.
När allt har wokats i ca 10 min är det dax att tillsätta kokosmjölken, krydda med gul curry
( 1 rågad msk) salt och peppar, om ni vill ha lite drag i maten ta en röd chili och hacka ner. skrapa ur kärnorna annars blir det för starkt.
Servera med vildris.
Ställ lite gurkstavar och morotsstavat, gärna grissini pinnar på bordet då behövs ingen förrätt och gästerna/familjen har något att göra innan varmrätten kommer in.
Efter maten tycket jag i alla fall att det är gått med något sött, Almondo dajmkaka är smaskens och vi skulle inte stå och stöka i köket denna helgen.
Smaklig spis.
Och så till ridtipset.
När man rider är det viktigt att hästen går på ett spår, när man rider på väg kan man försöka att helatiden gå i mitten.
När man rider är det också viktigt att det är ryttaren som bestämmer tempot. När man går i det spår man vill ,i det tempot man har bestämt, kommer även gångarterna att lättare falla på plats.
I vinter har vi haft mycket snö och jag har ridit med lite kortare stigläder. Det är dax att försöka hitta ner i rätt sits och länga läderna igen.
Har ni tänkt på att det finns ingen förhållning utan drivning, och man ska inte driva utan att ha hästen förhållen.
Trevlig helg kram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons