fredag 26 mars 2010

Fredag igen!

Hej hopp!
Dax för mat och ridtips!
Idag börjar vi med ridtipset.
Vid god ridning måste man använda sätet på riktigt vis, när man gör halt är det inte handen som bara ska dra i tygeln och hästen ska stanna. Utan en god halt kommer bakifrån med ett aktivt säte i inbromsningen. Naturligtvis ska handen svara mjukt inbromsande på sätets drivning.( En hård hand ger raka bakben och låst rygg.)
När jag gick Ridledarutbildningen för en herrans massa år sen fick vi plusspoäng varje gång vi sa till eleven ordet, eftergift! Och jag visst blev jag glad över lite extra poäng men att ha det ordet inpräntat i mig är jag ännu gladere för.
Tänk på det ordet när ni rider och hästan kommer att lyssna till er.
Lycka till.
Lyxtoast ala Lindsäter
Mattips till lördag
Kräftstjärtar, lök,röd paprika, dill hackas ihop blanda i lite gräddfil lite majonäs en uns balsamikovinäger, blanda och lägg på kavring. Vill man göra det lite festligare kan man lägga lite rom på toppen.
Lindade kycklingbröst med blomkål.
Ta ett kycklingbröst gnid men lite rosepeppar, smula lite feta ost på. Rulla sen in allt i ett bacon lägg i ungsfast form i ca 45 min 220gr
Gör små buketter av blomkålshuvudet lägg på plåt, häll lite honung salt och timjan på varje bukett, kör det 20 min på samma gradantal som kycklingen.
Servera med en grön blandsallad gärna lite baby spenat i salladen. Glöm inte att krydda salladen ned salt och peppar någon god olja och lite vinäger eller en pressad lime.
Min favotit dessert
Smuls digestivekex ca 20 st arbeta ner 50 g smör. Ta en vanlig rund form och fördela smeten, grädda i 10 min 200 gr ta ut och låt svalna.
Ta nutella och stryk ett ganska tjockt lager på kakbotten, strö nötter på. Servera rumstempererad med glass till.
God spis och trevlig helg. Nu ska jag ut och rida!!!
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons