onsdag 17 mars 2010

Hej hopp!
I dag gratulerar vi lilla pappa som fyller år! Kenneth och jag var och fick oss lite tårta på eftermiddagen.
Helmir skrev 2009 i islandshästen att han var för fri avel, i dag läste jag att Ia och Denni också har skrivit på sin sida att de är för fri avel, Jag som hingst ägare till en 4-gångshingst som är snygg, snäll vacker superbra lynne, sammarbetsvillig och otroligt trevlig att rida, med god arbetsvilja. Vi hade nog tänkt att han skulle bedömmas. Men som stark 4-gångare har han ingen pass att visa och då känns det som han behövde vara så fantastiskt bra för att gå in i klass, märk väl att ska jag visa något visar vi inte för att komma under 8.0 för då kan det vara tycker jag. Så jag tycker absolut att aveln ska släppas fri, men att hingsten ska vara vetrinärbesiktad och friröntgad och häst pass (garanterad islandshäst). Avkommorna efter min hingst har nog all chans att bli trevliga ridhästar. Jag tycker att han har en bra stam att avla på:
Mosi från Björkhaga
Far: Hrafn från Örvik
Farfar: Atli fra´Sydra-Skördugili (Elit)
Mor: Brana från Björkhaga
Morfar: Faukur fra´Saudarkroki (Elit)
Jag tror däremot att visningar av hingstar och ston, ska finnas, om jag vet att jag kan avla med min hingst, även om några domare inte tycker att han har tillräckligigt" i deras smak," kanske jag också skulle visa upp oss, för naturligtvis har jag all respekt för våra avelsdomares kunskap, och att de gör ett fantastiskt arbete och visst skulle det vara roligt med deras åsikt. och inte minst fyller visningar sin funktion för sto ägare som letar hingst . Så kanske kan fler våga visa upp sina hästar om det blir fri avel, och jag tror också på människans goda omdömme.

Hå vilket rörigt inlägg men mycket tankar snurrar i detta stora viktiga ämne.
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons