söndag 6 januari 2013

Trettondagen! Min filosofi om hästhållning.

Hej hopp!
Ibland blir inte saker som man tänkt sig, men oftast löser allt till det bästa.
Under lång tid har jag grubblat över den verksamhet som vi driver på vår gård.
Jag tycker att olika inriktningar ska kunna gå hand i hand, men så är det inte alltid.
Jag själv är en ganska tråkig social ryttare, jag rider helst själv och lägger upp min träning för varje häst.
Det är så jag tränar andras hästar som kommer hit. Och det är så jag har tänk om mina egna hästar.
Jag är en tävlingsmänniska uti fingerspetsarna och lämnar oftast inget åt slumpen, mitt mål med min träning är att mina hästar ska vara så pass i kondition att de ska kunna gå på en långtur utan att behöva skritta allt för mycket, jag ska kunna ta med mig dom ut på en tävlingsbana och prestera om jag vill. De ska vara mjuka och rena i sina gångarter, trevliga och lugna till lynnet.(väluppfostrade).
För att mina hästar ska kunna prestera det jag vill, måste jag se till att hästen är utvilad, välmatad med bästa klassens foder. Välskodda och ha en bra fungerande utrustning. Hästarna får frukost inne mellan 7-8.
Nu går mina hästar ut runt kl 9 , de får lunch i hagen 11,30 för att komma in runt 13,30-14. Då får de kraftfoder i krubban, bestående av betfor mineraler och havre. sen står de och vilar för att sen bli arbetade. Hästarna är pigga och allerta när man rider eller markarbetar dom.
Vid 19,30 tiden blir det kvällsmat,hösilage.
Visst är det ganska tidskrävande att ha sin häst inne så pass mycket så här års, vår och delar av sommaren är de ute mer.
Man måste röra på hästen 6 dagar i veckan, man måste mocka ganska mycket varje dag, man måste städa stallarna så att luften i stallet är fin, men när man sitter på en torr och pigg häst är det värt det.
För att trivas med mitt upplägg bör man vara en satsande hästmänniska.
Sen om man satsar på att rida maraton, eller att lufsa i skogen eller tävlar spelar ingen roll, alla är lika mycket värda.
Naturligtvis får mina hästar vila lite längre mellan varven, och då går de ute mer.
Jag har valt att sköta mitt stall så som jag trivdes bäst att stå installad i när jag var inhyrd, tyvärr är det lätt att hitta sådana stallar i storhästvärlden men svårare i islandshästvärlden, där lösdrifter och mycket utevistelse är vanligare även på vintern. När jag kom på kvällen till stallet stog alltsom oftast mina hästar ute och väntade, blöta trötta och hungriga, då fick jag börja att torka upp hästen(jag avskyr att rida på sura blöta djur)sen skulle de äta kraftfoder, som sig bör vila en stund innan arbete efter maten.
Det tog mycket mer tid än den andra skötseln. Även sommartid var de ute till sent, smörja eksem och och banta hästar som ständigt var stora i hullet och trötta av för mycket gräs ätande. I min värld så ogillar jag det. Att sen tro att man kan rida en sådan häst och kräva att den ska prestera är så orättvist mot hästen.
Jag tycker däremot att när hästarna är ute ska de gå i stora gräshagar på flertalet hektar med andra kompisar, för bästa stimulans de tider som de är ute.
Den här hästhållningen tycker jag är bra för vuxna ridhästar som tränas, men unghästar upp till 4-5 års ålder tycker jag ska gå i stora hingst/valack rep stoflockar på lösdrift för att leka, muskla sig och lära sig respekt, det finns så fina unghästflockar uti våra skärgårdar som är att rekomendera.
Alla ska naturligtvis följa sitt eget tycke och smak göra som man vill, jag har inga åsikter om hur andra gör det är inte det jag vill med detta inlägg, utan bara hur jag tycker och tänker.

Kram så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons