måndag 21 januari 2013

Måndag!

Hej hopp! 11 dagar kvar till en ny månad, för mig betyder det alltid nya möjligheter. Februari brukar vara en ganska kall trist och transportmånad, som jag bara vill ska swischa förbi. Sen kommer härliga mars. Det är i den månaden som vintern är allra bäst. Solen har börjat värma riktigt gott och kinderna börjar bli bruna igen, även om det snöar vet jag att våren är runt hörnet. Så himla mysigt. För några år sedan var det en elev som sa, vem vill rida för en mes?. Hon ville ha en tuff tränare, lite svordomar och i bland höra ett riktigt garv. Framför allt ville hon ha sanningsenlig feed back på sitt arbete, hon ville höra det hon behövde höra och inte det som instruktören tror hon vill höra. Det var bra feed back på mitt jobb. Jag kan ju bara vara jag, men alla människor är olika och det är en konst att vara människokännare så man lägger sig på rätt nivå med rätt elev. Jag försöker att alltid behandla de som tränar för mig på ett respektfullt sätt. Jag blir lika glad varje gång vi har en fin dialog om hur hästen bör tränas och vi når resultat. Naturligtvis är det roligt att få träna ett ekipage flertalet gånger så man får följa resultatet på träningen. Ett bra konsept tycker jag är ; Ryttare och häst kommer till mig i en vecka eller lite längre, jag rider hästen i några dagar, vi pratar om vilket foder just den hästen behöver kollar av utrustningen. Sen kommer häst ägaren kanske på helgen och rider några pass. Är vi nöjda med resultatet då kan hästen åka hem, annars tar jag och rider hästen några dagar till och ryttaren kommer ytterligare några dagar och rider flera pass. Det brukar göra susen. Jag får tillfälle att prova hästen och lära känna den bättre, det gör att jag har lättare att förmedla rätt träning till ekipaget. Och sen när hästen har blivit tillriden av mig det vanligaste jobbet brukar vara att renodla hjälperna. Sen har matte eller husse oftast lättare för att ta till sig träningen. Det är bra att lära känna sin elev i några dagar för att förstå hur hon/han tänker, så jag kan lägga träningen utifrån ryttarens tycke och smak och naturligtvis talang. Vi människor är ju så olika och träniingsvägarna många fram till samma mål, då gäller det att välja rättväg till rätt människa. Är det någon/några som vill boka veckoelev eller träning finns det tider kvar. Kram så länge

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons