torsdag 24 januari 2013

Torsdag!

Hej hopp! -22 gr i morse när jag vaknade. Samma visa varje år, man vet att dessa dagar kommer på vintrarna, men man hoppas att det inte ska vara så många. Jag gick in i den vintern med förtröstan, jag hade läst att det skulle bli en mild vinter. Ofta kan dessa spå gubbar ha rätt, men träd och fiskar eller vad det nu var, indikerade tydligen helt fel. Jag har ju som sagt haft häst i väldigt många år, men många av dessa år har jag bott i stan, och jag kan inte påminna mig att vintrarna var så stränga då(. Att åka ut till sin häst några timmar efter jobbet och snusa in kall vinterlukt är ju som Lisa för själen. På den tiden tyckte jag att högsnöridning var något av det roligaste man kunde göra. Sen slog min dröm in, jag blev med gård,jo jo. Nu skulle jag få leva uti naturen och på nära håll få känna årstiderna växla. Vilken inbicill idiot jag var. Vintern är gränslös vacker att se på, men svår att leva i.... det var en vis man som sa till mig, och han har så rätt. Vattnet fryser, vattenledningen gick häromdagen av, stallet fryser, hästarna fryser behöver äta mer, det är superkallt, hästarna blir inte motionerade, hästarna blir feta, svårt att fodra. Men dom behöver mat för att hålla värmen. Hästmat är dyrt, budgeten spricker. Mycket snö, taken behöver skottas, marken behöver skottas.mm. Man kommer inte hemifrån, det är alltid något som ska passas så inget fryser. Men oj, så får man väl inte säga. Alla människor som älskar vintern, är så rappa att bara slå ner på alla som inte tycker som dom. Men vi som är varmgrader människor är inte dumma. Utan alla människor måste få tycka och tänka som de vill, det blir mer roligt så, än att alla vi skulle vara stöpta i samma form.Jag har full förståele för dessa skidåkande, skriskoåkande vintersportande människor, ni är beroende av snö. Men det är inte mina sporter, jag tycker inte att det är roligt, jag är som Lotta på bråkmakargatan, jag kan inte åka slalom, och har ingen tanke på att lära mig heller. Men gnäll inte nu, flytta in till stan om du är så less, tänker ni nu. Ja, faktiskt på vintern är det ganska nära ibland, men övriga tre årstider är fantastiska här ute på landet, så det är bara att bita ihop och genomlida. Nej inte riktigt, jag kan vissa dagar när snön gnistrar och -2 gr, solen skiner, hästar mumsar hö i hagarna, och hundarna far runt i snön som galningar känna lycka Över mitt liv mitt i vintern! Ops, det får nog bli kram från en lite gnällig tjej i dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons