söndag 13 januari 2013

Söndag!

Hej hopp!
Ny dag nya möjligheter, jag det är faktiskt sant.
Under en ganska lång tid har jag funderat på vad jag vill göra, jag känner mig inte riktigt till freds med min arbetssituation.
Att jobba med hästar har varit ett självklart val för min i över 20 år. Att träna hästar, rida in unghästar(har varit det roligaste jag vet) att bara få känna lukten i stallet på morgonen är ljuvligt och en fin livskavalitet.
Men hästnäringen är stor i dag, De som säljer foder och häst artiklar vet att ta betalt. Jag förstår bönderna, disel och maskiner för att klara av att leverera är skyhöga och det är inte deras fel att gräset blir dyrt.
Mänga av oss som odlar har fått våra vallar sönderbökade av vildsvin, vilket inga försäkringar gäller för, vi får hoppas att vi får in eget hö till nästa år. Jag som har lite mark är bara självförsörjande, men det är tillräckligt för att istället få betalt för mitt arbete behöver betala. Tänk dom som har massor med mark och där det är deras huvudinkomst som bökas sönder, hua jag vill inte vara i deras kläder.
För vår del som ska jobba med det här blir det lite kompliserat, vi ska betala mer för varje år som marknaden vill, staten vill ha in skatt på vårat arbete.
men oftast inom hästnäringen vänder vi oss till privatpersoner, vars löner ska finansiera deras fritidsintresse, och någonstans går även en gräns för vad en människa klarar av att betala för sin häst i månaden.(lönerna följer liksom inte marknaden).
Jag tycker att man självklart ska beskatta tränings delen av mina träningshästar, jag skattar gärna för de lektioner och kurser jag håller.
Men kunde det inte finnas någon liten lag som kunde ge lite skattebefrielse för privathästars boende, så slipper vi som hyr ut höja stallhyrorna mer. Är hästnäringen på väg att bli en rikemanssport igen, ja kanske och det tycker jag är synd.
Eller är det hästarna som får lida när matte och husse inte har råd att hyra in i bra etablerade godkända stallar. Frågorna är många.
Nu ut och jobba lite i fina vintervädret, kram så länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons