måndag 28 januari 2013

Måndag!

Hej hopp! Det droppar riktigt mycket från taken i dag, skönt med lite blidväder. Snön sjunker ihop och man behöver nästan inte långkalsonger och raggsockor. Skulle jag inte vara nöjd då? Ha ha antagligen inte, det blir så halt ute och var är solen? är dagens fras. Vi människor är liksom aldrig helt nöjda. Jag börjar dagen med att titta på nyhetsmorgon hur väderet ska bli. jag googlar klart.se strax innan utsläpp för att se hur prognosen ser ut längre fram i veckan och slutligen kollar jag väder appen på mobilen på väg ner till stallet. Jag är fullt uppdaterad hela tiden. Så om jag någon gång ska byta arbete kan jag nog ta anställning på smhi. hi . Varför kan man undra, jo om det är vindstilla och sol kan jag ta ut hingsten fast jag åker hemmifrån en stund. Om det är mycket blåst och blidväder blir han lite orolig i hagen och måste få komma in, inte för hans skull så mycket, utan för att han inte ska komma lös med andra hästar på gården, det är varje gårds ansvar som hyser hingst tycker jag. Även fast han är den snällaste varelse på jorden och inte till vardax ter sig hingstig, får man aldrig glömma att det är en riktig kille. Drabbar han samman med de andra valackerna kan det bli så mycket skador, och jag gillar inte överraskningar som oplanerade föl. Jag har 4 eltrådar i hans hage och ett varv med trä, men är viljan att ta sig ut och olyckan med att ett staket rammas är det skönt att vara hemma på gården. Det jag oxå kollar är kylan, om det är jätte kallt måste hästarna äta mer när de är ute, och jag måste bomma stallet bättre på kvällarna så det inte går under 0 gr. Då fryser vattenkopparna och det vill jag inte. mycket med det där. jag kollade en annan blogg här om dagen, oxå en häst tjej. Japp vad skrev hon om. Vädret. Det är bara att inse att man är mer utsatt när man bor på landet, att vädret alltid känns mer här ute än i stan. Jag har bara hunnit rida en häst i dag, så jag får sluta och gnälla nu och hoppa upp på hästryggen så jag hinner alla innan det blir mörkt. Innan jag rider brukar jag ta mig en funderare på vad just den hästen jag ska sitta på behöver, mina hästar har en bra grundfysik, de är oftast ganska bra lösgjorda, jag är en sk balansryttare som rider på hästens bärighet och styrka mer än med teknink, det jag ska bli bättre på ar att träna på rakriktning. Mina hästar känns oftast raka men om man ska börja peta lite i ridningen är jag starkare på höger sida och blir även lite stelare på höger sida. Eftersom jag är väl medveten om det kan jag påverka ridningen så att hästerna inte känner av det så mycket, både vi människor och hästar har ju en mer eller minder stark/stel sida. Men om jag vill ha en fin samlad häst som är bärig och mjuk måste jag varje dag jobba med min egen stela sida för att kunna kräva det av hästen. Hästen är ju trotts allt ryttarens spegel, och som vi får rida har vi tränat, går ju inte att skylla ifrån sig. Facit finns ju i vår häst! Kram så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons