fredag 11 januari 2013

Fredag!

Hej hopp!
Jag sitter och samlar kraft för att laga lite mat i helgen, en del av mitt tidigare arbete och nu en ganska rolig hobby.
Gubben ska jaga i 2 dagar och det kommer hundförare(gäster ) till jaktlaget i helgen.
Jag tänkte överraska gubbarna 17st i morgon med gulaschsoppa på vildsvin, finns det något tacksammare än att ge frusna gubbar i skogen lite god mat, nej jag tror inte det. Dom får lite grovt bröd och ost till.
På söndag blir de något färre mellan 10-15 st. Då får det bli Älg chili con carne.
När man lagar mat som ska ätas i skogen,( i vårt fall serveras i kåser och gärna ätas med sked, och oxå gå att hållas varm en längre stund).Jag brukar tänka på att maten ska vara lite hetta i så att det värmer lite, alla ska kunna äta, så jag använder mig av rotgrönsaker och viltkött, något som de flesta äter. Men gubbarna är oxå ute för att jaga, då är långsamma kolhydrater att föredra i maten, de håller sig mätta lite längre, och blir inte dästa och trötta, av mat uppehållet. De tankar på energin istället./
Hästarna får stå i dag med, finner ingen insperation i detta väder.
När jag har varit och fixat med stallarna på fm i 4 timmar vill jag bara in i värmen och kura.
Jag är ju ingen vän av snö och vinter, den är förvisso ganska vacker att se på, men Jobbigt att leva i. Men med all denna is och tråkig blåst, kan jag tänka mig lite snö några minusgrader bara det kommer lite sol. Det vore skönt att få luta sig tillbaka och njuta lite av hästar och livet i bland. kram så länge!

1 kommentar:

Annons