torsdag 13 maj 2010

Hej hopp!
Kolbein och Askur kom till mig i dag. Jag ska rida hästarna 2 dagar så kommer deras mattar och rider lektion på lördag och hämtar hem hästarna.
Det är ett bra upplägg tycker jag. Jag får chans att ta reda på vad hästarna har för behov utbildningsmässigt, och så hinner jag jobba med hästarna så att ägarna får det lite lättare och jag vet precis vad vi ska arbeta med på lektion, toppen både för häst och ryttare och tränare. Man behöver inte göra så jämt men någon gång i bland, är det riktigt nyttigt.
Visst kan jag provrida hästen en lite stund på lektion, men det är synd att ta tid för rytten.
Och visst kan jag kan undervisa utan att rida hästen, för visst ser jag från backen hur vi behöver jobba hästen, men känslan i hästen kan man bara hitta när man är uppsutten.
När man ska upp på nästa nivå i utbildningen, såväl häst som ryttare, är det klokt att lämna hästen några veckor till tränare, så hästen är lite på allerten och svarar bättre för alla hjälper, när ryttaren själv ska lära sig.
Det är lätt att vara en god ryttare på en välriden häst, men det är väldigt svårt att vara en god ryttare på en häst som har egna ideer, eller är dåligt utbildad.
Vi tar lite nya rid bilder i morgon!
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons