onsdag 12 maj 2010

Hej hopp!
Flugluvor, eksemtäcken, smörja på skapet. Hm det är sommar. Men sommar är också gröna hagar, sol och värme, hästarna ligger utslagna i hagen och sover. Varma kvälls ritter och os från utegrillen. Man kan göra listan vad man tycker om sommaren. Det jag känner är i alla fall energi, kroppen tycker att det är jätteskönt att vara hästbonde på sommaren jämfört med hårt kroppsligt utomhusarbete på vintern.
I bland frågar jag mig själv om hästarna är av samma åsikt. Och när jag ser en flock hästar i grönska som mumsar eller bara solar tror jag att de också gillar värme.
Klart är att vintern har sina fördelar, och det är kul att snöbusa också.
Det som jag mest ser som sommarens gissel är Fång, . Men jag blir glad när jag pratar med hästägare och nästan alla är medvetna om att ta det försiktigt med betet.
inte vet jag vad som är annorlunda nu mot förr, men jag tycker att jag hör att många fler hästar råkar ut för sjukdomen. Jag är av den sorten som tror att hästar mår bra av att komma in på box och vila magarna några timmar om dagen, i alla fall de hästar som rids. Det är skönt för en häst som ska prestera att få sova en stund i stallet utan broms och andra flugfän runt sig. Och hästar som ska orka gå i träning tycker jag ska ha en foderstat på sommaren också som ett kompliment till ett magert bete.
Om häsen hålls för stor i hullet kan man inte förvänta sig ett lysande resultat, och gjort hästen orättvis som inte kan jobba som den skulle utan extra kilona.
Och visst gäller det även oss ryttare, vi pratar om hästen ska vara i kondition men glömmer att vi också måste träna och bli smidiga så vi inte stör hästen utan är i sådan kondition att vi faktiskt kan hålla samma steg som hästen.
Jag håller på att jobbar upp mig själv och inser att det räcker inte för att bli bra att hästen har fått bort magen, jag måste ta bort min också!
Tigull och jag jobbar på. Jag ska sälja honom åt Åsa, Jag tänkte rida honom några veckor innan jag kan bestämma mig för ett pris på honom. Han är jätte underbar i lynnet, totalt orädd och går fram överallt ett sådant psyke är bra såväl som lyxig skogshäst och framför allt på banan. Lätt för alla gångarter 5 gångs häst.
Men en månads träning kan man med stolthet ta med honom på tävling, han är en häst som håller konkurans i öppen klass men jag tror att han räcker längre bara han blir lite mer på, arbetsviljan är det inget fel på och han var en lätt kille att rida in.
Stor och ståtlig. Född 2003. Håll utkik på bloggen kommer att uppdatera träningen och utvecklingen, om du är intresserad av honom kan du kontakta mig 0706288053 redan nu. Priset är någonstans efter träning 75000kr. plus, minus 10000.
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons