fredag 7 maj 2010

Hej hopp!
Fredag igen, vad äter vi i morgon kväll?
Till förrätt får det bli:En liten bit nät melon, lägg lite lufttorkad skinka över melonbiten. Ta lite majs olja, lite färsk mynta och mortla ihop. droppa det lite försiktigt over skinkan, rosta pinjenötter och strö över, Lätt och supersmaskens.
Varmrätt blir:
Välj en vit färsk fisk, (det finns så fina fiskdiskar eller bra fiskbilar nuförtiden)
Hälleflundra eller piggvar är super. Stek lätt i mycket riktigt smör. Krydda med salt och vitpeppar. Riv rikligt med färsk pepparrot lägg i stor höv brevid fisken. Skirat smör och citron. Kokt potatis. Enkel rätt med härliga smaker.
Dessert:
Efter som badsesången stundar tänker inte jag ialla fall stoppa i mig någon dessert, men en god stark kopp med kaffe och kanske en liten after eight.
Smaklig spis.
Ridtips:
Under många fredagar har jag skrivit om ridteknink, men i dag tänker
Jag lite på hur man ser ut och varför.
Om man har en riktigt bra ridbyxa, sitter man bra och får inte skav utav olika skarvar. Om man vill rida helskott eller halvskott är en smaksak, men helt klart är att det blir ett bra grepp i sadeln med helskott och man halkar inte i sadeln och stör hästen med felaktiga sitthjälper. På fötterna ska man igenteligen ha ett par ridstövlar så ryttarens skänkel ligger stadigt och inte fladdrar i stigbygelen. Om foten blit orolig i skänkel blir sitsen mindre korrekt. Hanskar på för bättre tygeltag. Vad man har på överkroppen ska vara ganska kroppsnära så det inte fladdrar omkring, och om man har en jacka som är figursydd inbillar jag mig ialla fall att man sträcker på sig och tänker på sin hållning, en stolt ryttare ger en stolt häst.
Sträck på nacken och in med hakan.
Ps Naturligtvis hjälm på!Ds
Trevlig ridhelg Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons