tisdag 1 februari 2011

Tobini!

Hej hopp!
Den tredje hästen som vi har att rida är Tobini, lite annan ridning än islandshästarna kan tyckas. Men alla hästar är lika i grunden. Bärighet, smidighet, kondition är något alla hästar behöver. De tre ord som sammanfattar min träning på hästen är.FRIHET, REGELBUNDENHET OCH RENHET.
Kenneth rider ut mycket på Tobini för att han ska få långa muskler och en hög mjölksyre nivå, dock är denna häst stor och kräver en balans för att hitta in i kvalitegångarter, mitt jobb med honom är att utbilda honom mer, Fortfarand har han en lite fyrtaktig galopp, samlar man honom får han tvåtakt i skritten, (sitter mest i huvudet kan jag tro)Han blir lite nervös och struttig då han inte riktigt förstår vad som krävs av honom, så jag får inte gå för fort fram.han har en god arbetsvilja och det känns riktigt bra. Alla höstar ska ha en inner och en yttersida. Jag tycker att den skolan som är bäst att lösgöra med är slutan, då får jag själv chansen att förbättra min teknik och slipa på mina dressyrkunskaper. Allt sitter bra i min egen knopp och det är inga problem att utbilda islänningarna i skolorna, för bättre gångarter, men i detta syfte ser jag lite mer på själva framåtbjudningen och om hästen inte riktigt följar 3 spår i öppnan är det inte hela världen, bara hästen mjuknar i sidorna och hittar formen. Men nu ska jag förkovra mig i just skolorna att de blir rätt utförande för att sedan öka på svårigheten och som mål till sommaren ska ialla fall ett lätt A program sitta i kroppen både på häst och ryttare.
Sikta högt och kom i alla fall halvvägs, är bättre an att inte ha någon vision alls! kram Ps. Om det är viktigt att få islänningarna att spåra i och inte falla ut i sidorna. är det ett måste i dressyren ds

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons