onsdag 8 maj 2013

Onsdag!

Hej hopp! Solen har kommit, härligt. Allt är så mycket lättare. Gräset blir grönt och fint, blommorna slår ut i massor av vackra färger. Det är den tiden på året som jag gillar bäst. Men sommar kommer även ett ansvar gentemot våra ädla springare, gräset är starkt i backen, speciellt innan midsommar. Tänk på att dra ner på kraftfodret rejält eller gör ett uppehåll. Jag ger inget kraftfoder alls under en period nu, och de flesta hästar äter mellan 2-4 kg hösilage till natten. Det räcker. Efter 9 timmars betesgång i skogs och gammal ängshage som innan var ganska ner betad hade hästarna blivit bukiga i går. Dom var fina i magen, så det var bra. Det är då man inser att det är bra att hästarna går in och vilar magarna på natten. Vad bra tänker man ju ganska ofta, at nu får mina hästar som har haft svårt för att lägga hull på vintern äntligen äta upp sig, det är klart att de ska gå och beta, men smala hästar är nästan viktigare att man ger hösilage/hö till, så att magen inte får för mycket på en gång och börjar gå för fort. Om jag får någon häst som blir dålig i magen vid det första gräset som kommer är jag noga med att lägga på lite mag tarmpulver. Det brukar stoppa upp lite och lindra. Saltsten ett måste nu, värmen är här och hästar som mest försörjer sig på gräs som är mjukt och fint kan i bland glömma att dricka. Då är saltet bra, av det blir de sugna på vatten. Lite råd som jag har lärt mig genom åren, inte så svårt men det skadar aldrig med en påminnelse. Nu ska jag gå ut en stund till i det vackra vädret kram så länge!Ps, glöm inte att ta hand om er hästs hovar, kratsa och om dom är torra , smörj in med Alosin, det gäller unghästar som inte är skodda än också, unghästarna vill bli verkade var 8,onde vecka!Ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons