onsdag 16 november 2011

Havre/Avena sativa

Härom dagen skrev jag lite om Fruktan, jag tänkte att jag skulle skriva lite var dag om häst foder, och vad produkterna är, jag börjar med Havre:
Havren innehåller en speciell fiber,betagluktan, som är vattenlöslig, den bildar därför gel i mag-tarm kanalen. Detta innebär att upptagning av näring blir jämnare, och betaglukanen blir därför blodsocker reglerande.Havrens betaglukaner anses förklara en kolestrol sänkande effekt vid intag av havreprodukter.
Havren innehåller protiner som är uppbyggda av olika aminosyror, däribland aminosyran tryptofan.
Tryptofan är ett utgångsämne vid kroppens tillverkning av Serotonin, och Melatonin.
Havren innehåller även en unik sorts fenol med betäckningen avenantramid, och har en antiinflamatorisk egenskap.
Jag anser att havren är det i särklass bästa kraftfodret för hästar. Det gäller att reglera givan efter hur mycket och hur hästen rids för bästa effekt.
I morgon tar jag upp lite om Korn kross som oxå år ett bra foder framför allt för storhäster som har lite svårt för att hålla hullet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons