torsdag 20 oktober 2011

Tänkvärt!

Hej hopp i solen.
Dessa fyrbenta varelser, dessa fantastiska hästar.
Tänk vad de ger en mycket, om vi människor bara hade en liten uns utav värme och välvilja som hästarna ger, då skulle det nog inte vara så mycket krig och elände på jorden.
Vi vill rida på dom, de säger oftast ja, vad kul matte.
Vi vill tävla på dom, de säger visst jag gör mitt bästa för dig.
vi vill prata med dom när vi är glada eller ledsna, de lyssnar tålmodigt.
vi borstar och duschar dom, för att de ska vara rena och fina för oss att hålla på med, de tycker att det är helt ok.
Ja, listan kan göras lång vad vi kräver av våra tro tjänare.
Vad ödmjuk man blir mot dom när man tänker på det.
Men ärar vi dom som de ska?
Är det deras fel när ridningen inte går som det ska? svaret är nog oftast nej, det är vi som har förmedlat fel signaler(lite jobbigt i bland att erkänna)
De som vi kan bli sjuka i bland, då är det vår skyldighet att bota de på det bästa sättet.
De kan oxå ha en dålig dag, då kan de få bli lämnade i fred.
De är en ganska liten tid per dygn som vi är med hästen, se till att de har en bra hage gärna med många hästkompisar så deras vardag blir social och trevlig.
Ta in hästen på box så den får vila och torka upp, om hästen går på lösdrift, se till att hästen har torrt att ligga på och tak över huvudet.
Klipp inte av all päls om du inte kan erbjuda ett varmt täcke eller uppstallning av hästarna.(Jag är för klippta hästar, men det är onödigt att klippa om de inte rids)
Jag även den listan kan göras lång.
Om du inte har möjlighet eller tid varje dag att åka ut till hästen(vilket är helt naturligt) leta efter en bra medryttare eller någon som pysslar om hästen åt dig de dagar du har förhinder.( det är bra att ha någon om man blir sjuk eller åker på semester eller bara vill ha hästfritt i bland.
Till sist, en bra foderstat med bra och hygieniskt foder är naturligt.
Jag är inte alltid felfri men det är mänskligt, men jag försöker att bli bättre, för när blir medveten om vissa brister som man har, det är då man kan börja att förändra sig.
Och till mina hästar, Ni är guldvärda. och inte det jag kallar er ibland, men jag ska bättra mig jag lovar.
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons