onsdag 23 oktober 2013

Onsdag!

Hej hopp! Hösten är här å riktigt, både jag , hundarna och hästarna vill in tidigt. Kallt och blött, med massor av blåst. Dom klippta hästarna fryser efter bara några timmar ute i ovädret( kul att jag skrev det i går) i dag har nog inga hästar frusit, tänkte att jag kunde använda de första raderna ur gårdagens utkast hi . Maten i hagarna ville dom inte ha, de stod så fint på led vid staketet och ville in. Jag fortsatte och pyssla inne i stallet,( några hästar tog jag inte alls ut i dag.)Men vid tretiden hade de fått nog av min ovilja att ta in, så då gick jag och hämtade in dom. Nu när de kom in på box gick det bra att tugga i sig lunchen. Min lilla Fagra, vit och fin när jag släppte ut henne i morse, jag tror nog att det bara var öronen som inte var svartleriga vid insläpp. Jag som ändå har gräs hagar och väldigt lite lera. men hon verkar ha hittat prec is det där rara lerhålet. Att sköta döds ting som bilar mm kan man göra varje dag samma tid. Men att sköta levande väsen måste man vara flexibel. Vissa dagar när det är fint ute vill dom gå och strosa i hagarna, men en dag som denna ska man vara lyhörd. Jag har redan broddat på mina hästar, blött fruset gräs under stål är lika halt som för oss att gå på is, jag såg några av hästarna i dag som inte är broddade halkade när flocken rörde på sig. Och hästar är ju flyktdjur, nu när älgjakten har börjat och drevet går är det inte så kul att få ordning på dom. Jag brukar lägga ut extra mat i hagarna, det stoppar alltid upp några individer i alla fall. Och om det inte hjälper, plockar jag in(de första drevhelgerna). Jag motionerar hellre mina hästar lite extra, så jag kan låta dom stå inne några extra timmar. Jag gillar att ta in hästarna lite tidigare om dagarna så de får äta sitt kraftfoder och vila en stund innan det är dax för dagens jobb. Kul ska det bli i helgen, kurs på Lindsäter. Många människor i stallet på helgen, det gillas. Vill du komma som åskådare och lyssna på teori kostar det 100kr. Det finns mat och fika att köpa. Hör av er om ni vill komma, 0706288053 kram så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons