onsdag 16 oktober 2013

Onsdag!

Hej hopp! Att äga häst/hästar är ingen hobby, det är en livsstil. Att rida på turridningar, gå på ridskola och vara medryttare på häst, då är man fortfarande på hobbynivå. Man har inte det fulla ansvaret för ett levande djur som dagligen behöver din omvårdnad. Men i samma stund som man tar steget ut och köper sig en egen häst förändras allt. Du har det fulla avsvaret för att din häst mår bra, att den motioneras och får i sig bra och framför allt rätt foder. Hästar blir sjuka. Då måste man se till att ta hand om djuret efter hästens behov. Det är både dyrt och tidskrävande att vara hästägare. Men som hästägare själv skulle jag inte vilja vara utan det för allt i värden. Visst svär jag med i bland när hästar ska fodras, dom ska ut och in, vädret är tråkigt och jag är trött. Men så är ju livet med häst. Att alla på din facebook sida har med en häst eller hund på profilbilden är ju ingen slump. Man har liknande situationer som hästägare, samma tider, alltså hästen först, hunden sen, familjen och gubben, man själv någonstans långt nere på to do listan. Att åka bil med vanliga människor är ganska jobbigt i bland, man kliver in i den (o höade) bilen utan paddoksand. Även om jag för dagen faktiskt inte har på mig mina stallkläder skulle förmodligen hästarna ha lite lunch innan jag får lämna gården ett par timmar, så vips är man lite bossig även på de ny tvättade ej hästkläderna. Så visst är det rätt mysigt när en vanlig hästmänniska kommer och hämtar en, man känner igen dom blåa ikea påsarna som ligger i bagaget, gruset knastrar lite under fötterna på gummimattan, och det bästa av allt, både hund och hästhår och hö boss ligger redan på sätet. Det är väldigt lätt att få köpa en häst i dag, och det finns stallar att hyra in hästen. Stallarna brukar ombesörja viss grad av tjänst i stallhyran eller man jobbar efter ett kollektivt schema, men ta en funderare innan ni bestämmer er för hästköp, det är svårt att sälja hästar i dag(finns massor på marknaden) om man skulle tröttna eller inte passa med hästen av någon anledning. Ett råd är att hitta en medryttar häst först, för att se att intresset finns för att vara i stallet ofta, sen kan man om man vill trappa upp sitt hästhavande bli fodervärd för senare köp. Och har man då bestämt sig för att det här är det man vill hålla på med, ska man absolut slå till och köpa sig en egen häst. Nu ska jag gå ner till stallet och göra något, tror nog att tömkörning och lite ridning passar i dag! Kram så länge alla fina hästmänniskor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons