onsdag 23 mars 2011

Ridning.

Hej hopp!
Sitter och inväntar insperation för det första ridpasset i dag.
Jag funderar på hur jag ska lägga upp passen.
Ena hästen som jag ska rida i dag är glasklar, henne har jag redan en plan och ett mål för som innefattar 2 veckor. Hon har gått i ganska bra jobb i vinter så hon känns både stark och motiverad. Det som är min uppgift, få stot att länga överlinjen lite, börja använda magmusklerna för kortare underlinje. och slutligen börja kräva mer aktion i gångartera.
Den andra hästen för i dag ska öka upp alla tempon i gångarterna. Samtliga 4 gångarter sitter i arbets tempo och tölten sitter i kort tempo med stor samling. Svåeigheten på honom är när man ökar upp så trampar han ännu längre in undersig eller släpper helt i bakbenen, så aktivera magmuskeln på honom med. Och motivera fram. Jag brukar använda Reiners öppna för att lösa upp bakbenen på en sådan juning.
Jag rider båda de två hästarna på Myler bett. Fasta D ringar och framåtport med krokar. Ett smalt men helt rätt ergonomiskt i hästens mun. Sadeln för dagen är Loftur.
Bägge de här hästerna rider jag utan boots, för nu.
Sen blir det inte meer rida i dag. Havrehämtning står på schemat ocg sen en behövligvila i kväll. Kram så länge. Ut och njut av plusgrader och vårsol, det ska jag..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons