onsdag 9 mars 2011

Hej hopp!
Några dagar med sol och takdropp har gjort gott, jag har hunnit med massor. Pysslat en hel del i stallet, haft lektioner, stretcha hästar och masserat dom mjuka och fina. Hunnit träningsrida mina egna hästar. Och ett måste är ju kaffet på bänken med trevliga stallkompisar. I dag fick vi lite tillökning i kaffesörplandet.( trevligt med lite nya ansikten, hoppas vi ses igen).
Mosi den lilla spjuvern har fått riktiga vårkänslor, med spring i benen. Men som alltid gör han sitt bästa för att vara tillags, Han har alltid varit lite styv rygg men se i går var han mjuk och följsam, det känns som ett gått tecken inför våren. Traven är rund och fin topplinjen inget att säga om.Tölten har aldrig varit hans starkaste sida (blir lätt travtaktig) men han känns mjuk i båda sidorna. Jag är ju så petig med form och eftergift i rygg och ben. Men nu har jag ändrat lite på hans träning, så han får vara lite för hög i huvudet bara han tänker tölt. Vi får se om det passar herren, tänker att om bara tölten finns så fixar jag det andra sen..
Tobini, vilken gentleman. Han har gjort vad vi bett honom om, jag tycker dock att orken inte varit den bästa. Kenneth har tagit några riktiga långturer på honom och bara tränat mjölksyra och lungor. Häst och husse har kommit hem trötta och glada så det är ett vinnande koncept Jag har börjat att fodra upp honom med mer kraft foder, även lagt till hel havre i hans foderstat. Och som i ett trollslag hittade han mer vilja , ja mycket mer vilja, nu vill han inte sluta att arbeta. Han har lätt för sig i samling. Att samla mot piaff är inte överkurs för den pollen, jättekul. Jag visste ju inte riktigt vad han kunde när vi fick hem honom, men nu förstår jag att han är mer utbildad än jag vågat hoppas. super kul! Riddari han töltar han, vilken fin arbetshäst den killen är. Fagra vilket energiknippe! Mold går och skruttar i hagen och tror att han är en högt uppsatt kille i rang, men de andra hästarna håller inte riktigt med, men det är som om de tänker låt gamlingen hållas! Han får äta i allas högar och de leker med honom så länge han orkar, sen ställer han sig vi staketet och hojta på att få komma in, han tror nämligen att jag ingår i hans flock under honom, gullgubben vilken snubbe! Saga rider Sara åt mig. De är så söta tillsammans. Men hon är tillsalu, hon är i minsta laget till mig. Hon är dessutom värd någon som brukar och älskar bara henne. Kunde vara kul att sälja henne till någon som ville bokvar hos oss, eller gärna till någon jag känner, hemmet är dock viktigare än priset.
Mycket text i dag!
Vi ses kram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons