torsdag 2 december 2010

Hej hopp!
Tänkte skriva lite nu, men ögonen håller inte riktigt uppe. Jag får ta igen det med ett längre inlägg i morgon. Vinterkylan håller i sig, man vet inte vad som händer utanför min gård. Under dessa iskalla dagarna så är det 3 saker som sker, tina vattenkoppar, fodra hästar, mocka, när man är klar är det bara att börja om från början.
Hästarna mår bra av att äta många gånger per dygn, de har små mat säckar så lite åt gången minst 4-5gg per dag tycker jag att maten ska fördelas på. Och det ska finnas vatten som inte är alldeles iskallt till varje utfodring. Mycket bök och pyssel men hästarna har inte valt oss utan vi har valt dom och då måste de också få riktig skötsel. Hos oss går hästarna in varje dag, så vi har inte så mycket bekymmer om att täcka hästarna för att de är ridna. Men tänk på att ridna hästar måste få täcke på sig och något att äta så de håller sig varma om de går ute. Och om det inte finns stall till alla hästar så är en bra lösdrift med mycket och torrt underlag ett måste, lite komfort ska väl de ha.
Däremot så tycker jag att unghästar mår bara bra av att gå i en unghästflock, med lösdrift under sin uppväxt. Och deras pälsar håller absolut detta kalla väder när vi människor inte har borstat dom så mycket eller klippt dom/ridit dom svettiga. Hops vad långt det blev i dag i alla fall men detta är något som ligger mig varmt om hjärtat, fortsätter att skriva om detta ämne i morgon, kram och god natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons