söndag 30 januari 2011

Ute ridning.

Hej hopp!
Även fast våra hästar går ut i stor hage varje dag, behöver hästarna gå ut och rasta av sig, Röra sig i galopp och tölt och bygga upp konditionen. Ex en häst som Riddari som också blivit lite till åren och kan de mesta han behöver kunna, är det bättre att rida ute med, han är gjord för det. Andra hästar kanske står i utbildning och behöver träning på banan för att rama in sina ben, och kan hästen inte hitta bärigheten i paddoken är det omöjligt att rama in en sådan häst ute, det är bra att kompletera båda delarna, jag som är en typisk dressyrkärring sitter gärna på banan och petar med detaljerna i hästens utbildning, medans Kenneth gillar att fräsa runt i vår vackra natur. Jag gillar förvisso att rida ut i bland, men inser att tid och ork för uteritter inte går riktigt hand i hand. När jag är klar i stallet med dagligsysslor har jag redan varit ute i kylan i många timmar. Då passar det mig att vara runt gården eller i paddoken. Kommer det en häst till mig för träning som har behov av ute ridning i ett träningssammanhang rider jag naturligtvis ut och tar den träningen.
Häst nr 2 Fagra:
Fagra är Mosis dotter, en pigg och glad tjej, har blivit ganska stor ca 1.40.
Fagra liksom sin pappa har varit väldigt enkel att rida in, hon är mån om att vara tillags. Hon är väldigt snabb i alla gångarter, det är som hon inte riktigt förstår att ridning inte alltid ska gå med ljusets hastighet, ha ha. Snabb som en liten vessla är hon.
Eftersom hon är född här på gården och vi har en stor blandflock så har hon inte behövt åkt från gården någon gång. Det är både positivt och negativt. Hon har alltså inte atomatiskt fått bli områdesanpassad och fått ett självförtroende i att klara sig själv utan sin välkända flock och sitt trygga stall. Eftersom vi tränar och rider inhästar har hon ej heller behövt åka till en annan tränare för inridning.
Positivt är att vi har fostrat henne och hon är jättebra i alla avseenden, skoning, lastning och ridning utan problem. Nu när vi har satt igång henne för i år, känns det som fokus ligger i att göra henne stabil utanför gården. Uteridning och styrka, för att sen plocka in henne i paddoken och forma henne och sätta gångarterna på plats. Jag tror att med tiden kommer hon att bli en riktig lyxig lektionshäst och familjehäst. Jag behöver en ny arbetshäst som kan hjälpa mig i dagliga arbetet med handhästar och unghästar, tvivlar inte för en sekund att Fagra inom kort kommer att axla den manteln.... Kram Nu har jag skrivit om två hästar, då återstår det tre som vi just nu arbetar med, som är våra egna, dom återkommer jag nog med i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons