fredag 28 januari 2011

Målmedveten träning!

Hej hopp!
I går skrev jag att jag hade kommit igång med träningen av mina hästar.
vi alla har köpt häst av en anledning, vissa vill tävla och förkovra sig i ridningens svåra konst, andra vill äga häst för att hoppa lite hinder i skogen och titta på vår fina natur, andra vill ha hästeriet som en liten social grund och tycker att det är mest roligt att sällskapsrida. Alla dessa anledningar är bra och vi alla oavsätt anledning har en sak gemensamt vi tycker om hästar!
Dock måste alla vi som har bestämt oss för att bli hästägare ta vårt ansvar, vi behöver rida våra hästar på ett hästmanna mässigt sätt så att hästen håller för det vi begär av den. Tävlingsryttaren måste träna sin häst så att den har bra flås smidighet och stor muskelmassa, så att den kan prestera med en god bärighet och balans. Annars slits hästarna och går sönder. Även fritidsryttaren även han/ hon måste tänka på bärigheten i hästen om den ska orka bära sin ryttare med ev ryggsäckar eller sadelväskor i skog och mark. Man kan bara tänka sig själv att man inte fått träna upp sig och så en dag säger någon att nu är det dax, ta ryggan med 30 kg last i och kuta runt en mil i skogen. visst skulle man kanske kunna utföra det en gång, men om det upprepar sig utan att man har fått någon kvalitetsträning i mellan förstår man ganska snabbt att man skulle få oerhört ont i ryggen. Så därför har jag gjort ett tränings upplägg med olika stärkande, strechande och utbildade övningar för mig och mina hästar, ty det är inte bara hästen som kroppsligt behöver vara smidig i kroppen för en lyckad ridning utan även vi!
I morgon tänkte jag skriva om hur jag tänker för några av mina hästars träning, hur mycket, och varför vi tränar på ett visst sätt, även med mig själv.
Maten för både häst och människa kommer jag till lite längre fram.
Hoppas vi ses i morgon med kram..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons