tisdag 7 september 2010

Hästbonde


Vad gör egentligen en häst tränare och instruktör när hon inte just jobbar med häst eller elev, mockar dynga. Jo, man sitter många timmar i traktor. Skörden ska in, gräset ska slås, vändas flera gånger, strängar och sen slutligen upp på vagn och sen in. Men innan skörd ska det ut kväve, ev så in ny vall. Mycket jobb. Men hästarna får fint bra analyserat hö. Det är lycka, när båda skördarna är inne. Då kan vintern komma. Varje år hör jag människor klaga över höga hö priser. Men vi som arbetar med det vet vilket slit det ligger bakom. Jag är bara en liten vallbrukare. Så jag är självförsörjande här i min verksamhet. För ca 20 djur. Tänk de som ska ta så mycket hö och sälja att det ska bli ekonomi i det hela. Dyra maskiner. Svindyr disel. Inte någon 5 veckors semester där inte. Nej bönderna är för jä.) Duktiga. Och där kände jag att jag som häst bonde också gav mig själv en klapp på axeln. Det är jag värd! Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons