onsdag 16 juni 2010

Tigull till salu!

Här kommer en liten berättelse om Tigulls liv, det är alltid roligt att känna till sin häst bakgrund så till er som är intresserade :
Matte Åsa importerade Glitra (tigulls mamma från island) och fick erbjudande att betäcka henne innan avfärd, och så blev det, Tigull fra´Stora-Hofi heter pappan.
När sen tiden var inne för fölning tältade Åsa vid hagen ni ganska många nätter innan Glitra bestämde sig för att sätta lilla fölet till värden.
När sen Åsa såg på fölet så har han ett riktigt fint ruter på nosen, och eftersom Tigull betyder ruter så blev det hans namn.
När han sen hade gått med mamma i dom månaderna som han ska fick han åka till Öland och gå på alvaret i hingstflock.
När hästen var 3 år tog Åsa kontakt med mig och jag åkte till hennes stall för att titta på honom, och jag blev väldigt förtjust i den killen som stod där i hagen.
Redan då såg man att han skulle få lätt för sig i gångarterna och att han skulle bli en stabilkille.
Trevlig för att vara hingst, så vi bestämde att jag skulle rida in honom som hingst.
Tigulls tid hos mig är ca 1 år så jag känner honom.
Tigull hade ganska mycket åsikter om vad vi skulle göra om dagarna även om han diskuterade en hel del så var han en riktigt trevlig kille att rida in, unghäst är det klart att han har varit med allt som det innebär men han har aldrig bråkat med mig på ryggen under hela tiden i inridningen, gångarterna har vi inte behövt satt utan med träning så fanns dom bara där.
Hästen visade ochså upp en för mig riktigt bra sida, han är nämligen en tuff nästan orädd kille, dset finns inte några saker jag kann komma på som han inte går med på med lite övertalning.
Åsa som är matte har bidragit till det fina psyke på hästen genom sin jättebra inställning, ingenting är omöjligt och klart du ska gå fram överallt. Och tycker inte människan att det är faligt och besvärligt tycker inte hästen det heller.
Tigull är förtfarande ung och behöver en ryttare som är fortsatt konsekvent och vill vill tillbringa mycket tid med honom, till tävling, och kurshäst passar han bra och till skogspromenader är han suverän trots sin ringa ålder, man behöver inte vara jätteduktig ryttare för att äga den här fina pojken , men man behöver vara intresserad av gångartsträning, Han har som sagt lätt för alla gångarter och tölten är hans bästa gångart, men han är stor och mycket häst att balansera.
Tigulls vilja räckte inte till för att visa honom som hingst. Så han blev kastrerad vid 4 års ålder.
Åsa säljer honom för att tiden inte räcker till och hon har fler hästar(sto och unghingst) efter som Åsa är avelsintresserad är det Tigull som hon valde att sälja eftersom han är valack.
Han fungerar bra i hagen, han har gått med valacker, sin syrra 3 år och sin mamma har han haft i samma hage på senare år.
Han är van vid att vara ute och åka, lättlastad.
Pris 68000 kr
0706288053 Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons