måndag 14 april 2014

Islandshäst tränare.

Hej hopp! Vilket fantastiskt väder vi har. Utomhustävlingarna har kommit igång för oss med islandshästar, många ryttare är i träningstagen för att prestera på banorna runt om i landet. Islandshästen är en snabbt växande ras i Sverige. Jag fick ett telefonsamtal av en kvinna som precis hade köpt sin första islandshäst, en av mina tidigare elever hade tipsat om mig, vilket var jättebra för henne. Hon hade letat på nätet efter tränare, hitta något nummer och ringt, men efter flertalet gånger utan svar gav hon upp. Hon sökte dessutom sig till sin gamla tränare som hon hade ridit ponny för, bara för att få hjälp. Men som hon sa, hur dom än försökte tillsammans hittade dom inte riktigt rätta knapparna för träning av hästen. Jag har nu varit hos kvinnan ett par gånger, hon börjar sakteligen förstå sin häst, som hon sa, hästen är ju varken spänd eller dum, den förstog mig bara inte. Så klart, visst är alla hästar ganska lika och behöver ganska lika träning, men våran ras har två gångarter till att ta hänsyn till och som ryttare behöver man lärs sig behärska dom. Jag är av en ganska ödmjuk sort, och jag tycker inte att jag är fantastisk eller bäst på något vis, bara för att jag kan hjälpa till här. men jag har haft äran att i över 20 år fått ridit och tränat många hästar av just denna fantastiska ras. Och träning ger erfarenhet. Jag gick också Ridledar utbildningen i Sif på 90 talet, och unghäst kurser. Men framför allt har jag haft äran att tränat för många duktiga islandshäst ryttare genom åren. Jag som kommer från storhästvärlden från början, och har naturligtvis plockat in smått och gott i min träning just från den biten. Att jag tar upp det här på bloggen i dag är för att några andra människor som söker tränare eller någonstans att lämna in hästen för träning. Jag tar självklart emot elever med olika hästraser,(dressyrdelen). Åter igen vill jag tala om att vi är 2 Islandshäst tränare här på gården. Jag själv och FT tränaren från Island Magnus Gislason. Vi tar emot ekipage varje dag här hemma, ring för bokning.0706288053 Lotta. Vi har också 2 st hovslagare som skor nästan enbart islandshästar. Kenneth Karjel, min gubbe. Och Magnus Gislason. Fördelen med dom grabbarna är att dom vet vad som gäller med hovbeslag och skoningat in för tävlingar. Vi jobbar även i Påsk om det är någon som vill komma på dropp in och rida. Väl mött i det fina vårvädret. Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons